De invloed van marketing op alcoholconsumptie
Alcoholische dranken zijn al een hele lange tijd verweven in onze cultuur en maatschappij. Of het nu gaat om een glas wijn bij het avondeten, een biertje met vrienden in de kroeg, of een exotische cocktail op vakantie. Alcohol lijkt altijd aanwezig te zijn bij sociale gelegenheden. Een factor die aanzienlijk heeft bijgedragen aan deze alomtegenwoordigheid is marketing. Marketing is een cruciale rol in het vormgeven van onze attitudes en gedragingen ten opzichte van alcohol. In deze blog gaan we enkele verschillende redenen geven hoe marketing onze keuzes en consumptiepatronen beïnvloed.
Merkassociatie en imago
Veel alcoholmerken investeren zwaar in het creëren van een specifiek imago. Denk aan biermerken die avontuur en vriendschap benadrukken of luxueuze wijnproducenten die elegantie en verfijning uitstralen. Consumenten worden aangetrokken tot deze merken vanwege de levensstijl en waarden die ze vertegenwoordigen. Op deze manier kunnen ze zorgen dat ze goed bekend staan bij de doelgroep, want anders word je drank nog altijd niet gedronken. Als een bedrijf een goed imago heeft en mensen goed met het bedrijf associëren dan betekent dit meestal dat er sneller klanten op af komen, maar ook dat de klanten sneller loyaal kunnen worden. Oftewel er ontstaat loyaliteit richting het bedrijf.
Reclame en promotie
Alcoholproducenten besteden enorme bedragen aan reclame en promotie. Deze campagnes benadrukken vaan plezier, sociale interactie en ontspanning. Hierdoor wordt de relatie tussen alcohol en positieve ervaringen versterkt.
Sponsoractiviteiten
Alcoholmerken sponsoren vaak sportevenementen, festivals en andere culturele activiteiten. Door middel van de sponsoring wordt de aanwezigheid van alcohol in deze contexten genormaliseerd en geassocieerd met plezierige momenten. Op deze manier kunnen de desbetreffende fabrikanten toch hun drank onder de aandacht krijgen, maar zullen ze er weinig tot geen backlash van ontvangen, want ze dragen bij het aan het specifieke evenement.
Online aanwezigheid
Met de opkomst van sociale media is de online aanwezigheid van alcoholmerken exponentieel gegroeid. Ze creëren vaak aantrekkelijke content, interactieve campagnes en samenwerkingen met bekende influencers. Op deze manier kunnen ze hun producten onder de aandacht brengen voor een breed publiek. Zo wordt er dus gezorgd dat met de juiste reclames de doelgroep aangesproken wordt, maar ook verleid wordt. Deze reclames kunnen uit veel dingen bestaan waaronder ook wedstrijden. In deze wedstrijden kan het zomaar zijn dat jij de lekkerste cocktail moet gaan maken met bepaalde producten. Zo moet je natuurlijk wel eerst de navimer alcool pur kopen voordat je de cocktail kan gaan maken, maar dan heb je ook wel een lekkere cocktail die ook een prijs kan winnen. Op deze manier wordt de omzet verhoogd, want de alcohol wordt gekocht. En jij laat het zien aan iedereen en deelt het wat ook resulteert in publiciteit.
Ook meer weten over drugsgebruik en social media? Lees er dan meer over in deze blog!