Dit is een online marketing funnel
Een marketing funnel is een trechter die veel in de marketingcommunicatie gebruikt wordt. In deze blog lees je wat een marketing funnel inhoudt en waarvoor het gebruikt wordt.
Marketing funnel
In de marketing funnel ben je bezig met het aantrekken van potentiële klanten. De funnel staat symbool voor de reis van jouw potentiële klant. In de vorm van een trechter, doorloopt een potentiële klant verschillende stappen. De funnel heeft twee belangrijke doelen. Het eerste doel is om prospects em afhakers van elkaar te scheiden. Het andere doel van de funnel is om prospects klaar te stomen voor de sale. Door een duidelijk systeem in te richten in de funnel, zorg je ervoor dat je bezoekers kunt sturen, beïnvloeden en converteren.
Voordelen van een marketing funnel
Een marketing funnel geeft jou een duidelijker beeld op de customer journey. Een customer journey is handig om te hebben, maar je zult er als bedrijf ook naar moeten handelen. Dat kan, door middel van een marketing funnel. Bovendien is elke stap in een marketing funnel meetbaar. Hierdoor kun je dus precies zijn, waar de prospects afhaken.
AIDA model
Er zijn verschillende marketing-funnels. De meest bekende marketing-funnel is het AIDA-model. Dit model omvat vier verschillende fases. De fases zijn als volgt: Awareness (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen), Action (actie).
Content marketing funnel
De content marketing funnel bestaat bovendien uit drie lagen. De lagen zijn TOFU, MOFU en BOFU. Dit staat voor Top Of The Funnel, Middle Of The Funnel en Bottom Of The Funnel. De TOFU is de fase van awareness in de funnel. De MOFU is de fase van consideration in de funnel. De BOFU is de laatste fase in de content marketing funnel. Deze fase staat voor de conversion in de funnel.
PR-bureau
Om meer potentiële klanten aan te trekken kan gebruik worden gemaakt van een PR-bureau. Een PR-bureau is een bureau dat zich richt op het generen van free publicity. Dit betekent ook wel gratis publiciteit. Met gratis publiciteit, wordt de naamsbekendheid vergroot. Een hogere naamsbekendheid, levert ook een toename in de potentiële klanten. Het voordeel van een PR-bureau is dat zij precies weten welke media voor jou relevant is, zodat voor jou maximaal resultaat kan worden opgeleverd.
Ik hoop dat je na het lezen van deze blog een duidelijke idee hebt bij een marketing funnel. Probeer zelf ook eens een marketing funnel te maken voor jou bedrijf. Het levert een veel voordelen op! Succes!
Heb je deze blog gelezen en ben je geïnteresseerd in onze andere blogs? Lees dan eens onze blog over “het belang van psychologische veiligheid op de werkvloer" of "omzet verhogen; zo doe je dat"